اغلب اوقات هنگام خرید یک محصول خوشبو کننده کلماتی مانند: خوشبو کننده گازی، خوشبو کننده اتوماتیک، خوشبو کننده ارزان، خوشبو کننده ژلی و… به گوشمان خورده است. اما سوال اینجاست که آیا هر محصول خوشبو کننده ای مناسب است؟ آیا نیاز ما را در حوزه ی معطر سازی هوا به شیوه ای سالم می تواند برطرف سازد؟ در این مقاله به معرفی انواع خوشبو کننده ها و تفاوت های آنها می پردازیم.
اما در این بین، رایج ترین نوع خوشبو کننده ها، خوشبو کننده های گازی هستند. در جنگ جهانی دوم برای اولین بار مکانیسم مایع تحت فشار ابداع شد. در آن زمان برای فراری دادن حشرات، سم را تحت فشار داخل قوطی ها پر می کردند تا حمل و استفاده از آن ها در شرایط جنگی راحت تر باشد.
بعدا این ایده مطرح شد که میتوان از این مکانیسم برای آزاد سازی رایحه هم استفاده کرد. در دهه ی ۷۰ میلادی به دلیل مضراتی که این خوشبو کننده ها برای محیط زیست، لایه ازون و انسان داشتند؛ استفاده ی از آن ها طبق قوانین بهداشتی ممنوع شد و به جای استفاده از گازهای مضر از گازهایی مانند پروپان و بوتان در آن ها استفاده شد. البته خود این گاز ها هم برای گرمایش کره زمین و هم برای انسان های حساس مضر هستند.
خوشبو کننده های مایع نیز اولا صرفا خوشبو کننده هستند و بحث خنثی کنندگی را ندارند. ثانیا اینکه عطر استفاده شده در ساخت آن ها عموما عطرهای صنعتی است. خوشبو کننده های مایع بسته به نوع امولسیفایر های بکار رفته در ساخت شان می توانند حساسیت زا باشند یا نباشند؛ که این بستگی به فرمولاسیون و کیفیت مواد سازنده آن ها دارد. عطرهای صنعتی بوی خوبی دارند اما مشخص نیست این بوی خوب دقیقا بوی چیست! این عطرها یا ترکیبات آروماتیک هستند یا بیس اتیل استات دارند.
خوشبو کننده های جامد نیز به دلیل محدودیت در میزان استفاده و آزاد سازی رایحه توفیق چندانی در بازار پیدا نکرده اند.
اما در مورد خوشبو کننده های عطرینه این نکته را یاد آور می شویم که عطرینه صرفا خوشبو کننده نیست؛ بلکه یک محلول چند منظوره است. یعنی با محصولاتی که به عنوان خوشبو کننده، چه گازی و چه مایع، وجود دارد متفاوت است و تفاوت آن در خنثی کنندگی بوهای نا مطبوع و ضد عفونی کردن سطوح است. از همین امروز عادت کنید از واژه ی محلول چند منظوره بجای خوشبو کننده استفاده کنید. خاصیت خنثی کنندگی عطرینه موجب می شود تا بو ها با هم مخلوط نشوند. اسپری خوشبو کننده هوا عطرینه، بوی سیگار، سرویس بهداشتی، غذا، حیوانات خانگی و بوهایی از این قبیل را که عموما بعنوان بوهای ارگانیک شناخته می شوند، به راحتی خنثی می کند. ضمن این که از لحاظ سلامت، سالم ترین محصول در حوزه ی تلطیف هوا به شمار می رود.
بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یا همان بازاریابی چند سطحی (Multi Level Marketing) که ایده ی اصلی آن از فرمول تصاعد فیثاغورس گرفته شده است، به نوعی از شیوه ی فروش گفته میشود که در آن شرکت ها محصولات و خدمات خودشان را بدون انجام دادن تبلیغات و وجود واسطه به فروش میرسانند. در این روش فروش مشتریان پس از خرید محصولات و مصرف شخصی آن ها و در صورت داشتن رضایت از کیفیت و قیمت محصولات میتوانند محصولات شرکت شان را بازاریابی کرده و به سایر افراد توصیه به مصرف کنند و در نهایت از این طریق کسب درآمد کنند. درآمد در بازاریابی شبکه ای در ازای فروش مستقیم این کالا ها و خدمات و نیز در ازای فروش از طریق افراد زیر مجموعه کسب میشود.
در تجارت بازاریابی شبکه ای، بازاریاب ها با استفاده از «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به توصیه محصولات و خدمات شرکت شان میکنند. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید پیشنهاد میکنم مقاله زیر را حتما مطالعه بفرمایید:
ایده ی بازاریابی شبکه ای نخستین بار توسط یک شرکت دوچرخه سازی در کشور روسیه استفاده شد. برنامه ی این شرکت به این صورت بود که مشتریان می توانستند با معرفی ۴ نفر دیگر برای خرید دوچرخه، خودشان یک دوچرخه با قیمت بسیار پایین دریافت کنند!
با اینکه این روش مدتی کارآیی مناسبی داشت ولی به سرعت اشباع شد و بعد از آن هم این روش نوعی کلاهبرداری تلقی شد. ولی خود این اتفاق نقطه ی عطفی شد که سیاست مداران و اقتصاد دانان زیادی در دنیا به دنبال پیدا کردن راهی برای استفاده صحیح از این ایده باشند.
در بین سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۷ میلادی در کشور چین، مردی به نام کارل رنبورگ (Carl Rehnborg) برای اولین بار به فواید استفاده از مکمل ها در رژیم غذایی و مزایای آنها برای سلامتی پی برد.
هنگامی که کارل به آمریکا بازگشت، یک شرکت به نام کالیفرنیا ویتامین (California Vitamin) تاسیس کرد. در سال ۱۹۳۹، شرکت وی به نام نوترالایت (Nutrilite) تغییر نام پیدا کرد و تنها ۶ سال بعد، کارل استفاده از استراتژی بازاریابی شبکه ای را برای کمک به افزایش فروش شرکتش به ارمغان آورد.
اما نقطه ی عطف این ماجرا زمانی اتفاق افتاد که دو مشاور جدید به نام های جِی وَن اَندل (Jay Van Andel) و ریچ دِووس (Rich DeVos) توزیع محصولات شرکت Nutrilite را آغاز کردند و قدرت واقعی این نوع کسب و کار را متوجه شدند. سپس آنها یک شرکت به نام اَم وِی (Amway) ایجاد کردند و امتیاز محصولات Nutrilite را هم در سال ۱۹۷۲ خریداری کردند. در سال ۱۹۹۴ شرکت Amway مالکیت کامل شرکت را به عهده گرفت و هم اکنون هم یکی از بزرگترین شرکت های بازریابی شبکه ای دنیا است.
اَم وِی که یک شرکت آمریکایی است از بازاریابی شبکه ای برای فروش انواع محصولات شامل محصولات سلامتی، زیبایی و لوازم بهداشتی در منزل استفاده میکند. البته باید مد نظر داشت که این شرکت هم از همان ابتدا مسیر همواری را پیش رو نداشته است. به عنوان مثال در سال ۱۹۷۴ طرح این شرکت فعالیت هرمی شناخته شد و از ادامه فعالیت شرکت جلوگیری گردید. اما اَم وِی برای رفع اتهام خودش مدت ۴ سال میلیون ها دلار برای هزینه های قانونی پرداخت کرد تا در نهایت در سال ۱۹۷۹، FTC یا کمیسیون تجارت فدرال رای داد که Amway یک شرکت هرمی یا Pyramid نیست. در آن زمان بود که FTC بازاریابی شبکه ای را به عنوان یک سیستم توزیع قانونی و موثر معرفی کرد.
طبق برخی از آمار ها و مستندات، شرکت اَم وِی با رتبه ۱۱۴ در بین بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی دنیا قرار دارد و همچنین با رتبه ۲۵ در بین بزرگ ترین شرکت های خصوصی در ایالات متحده توسط مجله فوربز در سال ۲۰۱۲ دسته بندی شده است. در حال حاضر هم شرکت اَم وِی در بیش از ۵۰ کشور دنیا نمایندگی و در بیش از ۸۰ کشور دنیا مشتری دارد.
امروزه با قانونی شدن بازاریابی شبکه ای و در کنار آن گسترش اینترنت، نتورک مارکتینگ وارد فاز جدیدی از پیشرفت گردیده و به سرعت در میان شرکت های مختلف رواج پیدا کرده، و هزاران شرکت فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده اند.
احساس رضایتمندی و میزان ارزشی که شما برای خودتان قائل هستید، نمیتواند بر اساس دستاوردهایی که بدست آورده اید، یا اینکه چقدر خوب کار میکنید، یا اینکه سایرین چگونه با شما رفتار میکنند و یا اینکه چقدر محبوب و موفق هستید، سنجیده شود.
همه این موارد (موفقیت، پول، ظاهر، شغل، و غیره) می تواند محو شود.
بنابراین به دیگران، سیستم ها و یا شرایط دیگر، هرگز اجازه ندهید که بر برآورد شما از میزان ارزشمندیتان تاثیر بگذارند.
برای کسب موفقیت و رسیدن به نتایج دلخواهتان، باید تنها به خودتان باور داشته باشید، تمرکزتان را بر پیشرفت شخصی خودتان بگذارید و ذهنتان را برای رسیدن به این هدف متمرکز کنید و البته متعهد باشید که در این راه باقی بمانید.
در هر زمان و مکان و در هر موقعیتی که باشید باز هم می توانید خودتان را نسبت به دیگران مقایسه کنید و بخاطر ناکامی هایتان از خودتان ناراضی باشید.
چون خلقت مصوّر گشت، هر ذره خاک در پیچ و خم هستی، به دنبال مرکز و محور حقیقت سرگشته و حیران به عشق پیوست و با جان یافتن ز منبع نور، در قالب انسان به ظهور رسید. این حقیقت، جلوه ای از جمال یار بود که ظهور معرفت را در زیباترین تصویر آفرینش، به حقیقتی جاوید پیوند زد. در این هستی بی کران ذرات خاک، سرگشته و مست یار، عاشقانه غرق نور همبستر زمین خاکی گشتند تا زین وصل و هجر، چهره نوینی از آفرینش را مزین به لطف و رحمت یار نمایند.
هر ذره بی نشان چو فریاد نمود
مستانه ز خود برید، بیداد نمود
در حبس اگر فسرد روزی ز هوس
با عشق تو این زمانه آزاد نمود
امروز، جدایی این ذرات از وصل، حکایت غریبی است که حیات بشر را درگیر خطایی جبران ناپذیر ساخته و امید داشتن دنیایی بدون خشونت را فریاد می زند، دنیایی که دیگر در آن، انسانیت پایمال حکم و رأی ابلهان قرار نمی گیرد. محفلی از انس و محبت که وحدت و شور را به ارمغان می آورد، جایی که درک ارزش جان، حقیقت نخستین خلقت را آشکار می سازد و بخشش جای انتقام می نشیند تا انسان بودن خوی حیوانیت را از بین برده و عشق را به ذرات بی جان خاک هدیه کند تا در نهایت ، خلقت نوینی از انسان به بستر ظهور رسد.
زمانی که حقیقت در اجزاء وجود، نشانه های معرفت را آشکار نماید، ما شاهد دنیای بدون خشونت خواهیم بود، دنیایی که در آن جنسیت دیگر یک نماد، رمز برتری و ارزش جاهلانه نیست. در چنین دنیایی، هر ذره خاک جان یافته عشقی عظیم است و این قالب تن، دیگر نماد برتری نخواهد بود. زن و مرد یک نشانه برای یافتن حقیقت زندگی و عشق ورزی خواهند بود نه یک نماد برای خشونت، تعصب و پا نهادن بر ارزش های انسانی. متأسفانه در دنیای امروز، برخی از جوامع زن را مورد خشونت بی رحمانه قرار می دهند. این حرکت، در واقع نابودی اصل انسانیت و ارزش های نابی است که از ابتدا ی خلقت، در وجود انسان نهادینه گشته و امروز در دام جهل نابود گردیده است.
رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه (به وقت محلی) در آستانه سفر رئیس کمیسیون اروپا به این کشور، پیشنهاد داد که واشنگتن و دولت های عضو اتحادیه اروپا همزمان همه تعرفهها و موانع تجاری وضع شده را لغو و به سوی تجارت آزاد حرکت کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری دِهیل، ترامپ در توئیتر خود نوشت: [نماینده] اتحادیه اروپا فردا (چهارشنبه) برای مذاکره درخصوص توافقی تجاری به واشنگتن میآید. من ایدهای دارم و آن اینکه هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا، تمامی تعرفهها، موانع و یارانهها را حذف کنند!
وی ادامه داد: اینگونه بازار آزاد و تجارت عادلانه خواهیم داشت. امیدوارم که این کار را انجام دهند. ما که آمادهایم، آنها نه!
این سخنان در شرایطی بیان میشود که وی تنها چند ساعت پیش، در توئیت دیگری به تمجید از سیاست وضع تعرفه پرداخته و آمریکا را به «قلکی» تعبیر کرده بود که «مورد سرقت» قرار گرفته است.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه برای دیدار با ترامپ و دیگر مقامهای آمریکایی به واشنگتن سفر میکند.
این سفر در شرایطی انجام میشود که اختلافها میان دو طرف به ویژه در حوزه تجاری به بالاترین سطح خود طی سالیان گذشته رسیده است.
دولت آمریکا خردادماه تعرفه 25 درصدی برای واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی برای واردات آلومینیوم وضع کرده بود و این موضوع با واکنش تند مقامهای اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا مواجه شد که اقدام مشابهی در تقابل با گروهی از محصولات آمریکایی انجام دادند.
«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه اخیرا در حاشیه نشست نمایندگان اعضای «جی 20» به خبرنگاران گفته بود که اتحادیه اروپا تا زمانی که آمریکا تعرفه گمرکی فلزات را لغو نکند، با این کشور در خصوص توافق تجارت آزاد مذاکره نخواهد کرد.
منبع : تابناک
مهدی دادفر در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد افزایش مهلت ترخیص خودرو از گمرک، گفت: انجمن واردکنندگان خودرو طی بیانیهای تقاضا و پیشنهادات خود را به عنوان راهکار برون رفت از فضای فعلی و شکستن حباب قیمت خودرو، تقدیم دولت کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: بنابراین طی این بیانیه خواستار شدیم تا عرضه خودرو از طریق ادامه روند ثبت سفارش و خروج خودروهای متوقف در گمرکات که بالغ بر 15 هزار دستگاه خودرو بود، افزایش یابد.
وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی در مورد ادامه ثبت سفارش واردات خودرو اتخاذ نشده است، گفت: بنابر مصوبه جدید هیات وزیران، مصوب شد تا مهلت ترخیص خودروهای داخل گمرکات در صورت داشتن ثبت سفارش معتبر از 3 ماه به 6 ماه افزایش یابد.
دادفر با اشاره به اینکه ترخیص این خودروها پس از تصمیم اخیر ارزی دولت، با مشکل مواجه شده است، گفت: واردکنندگان این خودروها قبل از بخشنامه اخیر ارزی دولت تمام یا بخشی از ارز مورد نیاز برای واردات این خودروها را پرداختهاند که اگر تمهیداتی اندیشیده شود تا این خودروها با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ترخیص شوند، تاثیر مثبتی در بازار خواهد گذاشت.
وی افزود: البته برای ترخیص این خودروها براساس مصوبه اخیر ارزی دولت، مشکلات دیگری نیز پیش خواهد آمد، زیرا براساس مصوبات ارزی باید مسیر تامین ارز حاصل از واردات مشخص باشد، یعنی واردکننده باید درخواست واردات خود را در سامانه نیما ثبت کرده باشد و از این طریق ارز را تامین کرده باشد و یا اینکه از بازار ثانویه ارز تامین کند.
دادفر اظهار داشت: از آنجا که ثبت سفارش این خودروها مربوط به قبل از بخشنامه ارزی دولت در فروردین ماه 97 است، بنابراین، این وارد کنندگان عملا امکان تامین ارز از سامانه نیما که در اواخر فرودین راهاندازی شد، یا بازار ثانویه که چند روز پیش شروع به کار کرد، را ندارند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: مساله دوم این است که با ممنوعیت واردات خودرو اصلا امکان تامین ارز برای این واردکنندگان که بخشی از بدهی خود را به فروشنده خارجی نپرداختهاند، وجود ندارد، زیرا این واردکنندگان نه خود امکان تامین ارز را دارند و نه میتوانند ارز را از سامانه نیما و بازار ثانویه تامین کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: با این شرایط اکنون 15 هزار دستگاه خودرو در گمرکات بلاتکلیف مانده است که براساس مصوبه مذکور هیات وزیران مهلت ترخیص آنها از 3 به 6 ماه افزایش یافته است .
وی با تاکید بر اینکه تاریخ قبض انبار این خودروها در گمرک و تاریخ ثبت سفارش آنها معلوم است، گفت: بنابراین دولت برای ترخیص این 15 هزار دستگاه خودرو بلاتکلیف مانده در گمرکات تدابیری اتخاذ کند، تا هم واردکنندگان از بلاتکلیفی خارج شوند و هم واردات این خودروها تا حدودی بازار را به آرامش برساند.
منبع : فارس
ایرنا نوشت: استیضاح وزیر علوم که پیش از این با ۲۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده و سپس به کمیسیون آموزش ارجاع داده شدهبود، سهشنبه در کمیسیون بررسی میشود.
بر اساس دستور هفتگی کمیسیونهای تخصصی مجلس، تقاضای استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر سه شنبه با حضور استیضاح کنندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیدگی می شود.
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس پیش از این اعلام کردهبود: استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم هیأت رییسه شده و برای رسیدگی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده است.
نماینده مردم ساری در مجلس همچنین تاکید داشت: تعداد امضاهای اولیه در این استیضاح بیش از 20 امضا است.
منبع : خبر آنلاین
گروههای کارگری درخواست بازنگری در دستمزد سال 97 کارگران را برای بررسی در نشست شورای عالی کار به این شورا ارائه دادهاند.
به گزارش فارس، بازنگری در دستمزد سال 97 کارگران درخواستی است که نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار برای قرار گرفتن در دستور کار این شورا ارائه دادهاند.
احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تأیید این درخواست، گفت: البته معمولاً بحثهای مزدی در پایان سال در دستور کار شورا قرار میگیرد اما گروههای کارگری درخواست بازنگری را به شورا ارائه دادهاند.
وی از برگزاری نشست شورای عالی کار در هفته آینده خبر داد و گفت: در اولین نشستی که برگزار شود، درخواست گروههای کارگری بررسی و استدلالهای آنها شنیده خواهد شد.
منبع : تابناک
بانک مرکزی با ارایه نتایج بررسی متوسط هزینه - درآمد خانوار سال ۹۶، اعلام کرد: درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته ۴۳ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان و هزینه نیز ۴۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود به این ترتیب درآمد خانوار ایرانی از هزینههایشان پیشی گرفته است.
به گزارش خبرآنلاین،این گزارش نشان می دهد که میزان درآمدها در سال گذشته 12 درصد و مخارج نیز 7.2 درصد افزایش یافته است. در عین حال، 35.5 درصد از مخارج 421 میلیون و 308 هزار و 524 ریالی خانوار در بخش مسکن به میزان 149 میلیون و 376 هزار و 554 ریال بوده و پس از مسکن، بالاترین هزینه خانوار شهری در سال گذشته خوراکی ها و آشامیدنی ها اختصاص داشته است . این بخش به طور متوسط 99 میلیون و 130 هزار ریال برای هر خانوار ایرانی هزینه برداشته است.
بر پایه این گزارش، حمل و نقل با رقم 44 میلیون و 641 هزار و 156 ریال 10.6 درصد و کالا و خدمات متفرقه نیز با 34 میلیون و 592 هزار ریال، 8.2 درصد مخارج سال گذشته یک خانوار شهری کشور را تشکیل داده است.
کمترین هزینه خانوار در سال گذشته مربوط به دخانیات با یک میلیون و 388 هزار و 646 ریال معادل 0.3 درصد و همچنین تحصیل به میزان 7 میلیون و 599 هزار و 261 ریال معادل 1.8 درصد بود. بیشترین میزان رشد هزینه خانوار در سال گذشته مربوط به خوراکی ها و آشامیدنی ها با 10.2 درصد بوده و هزینه مسکن نیز 7.1 درصد رشد داشته است.
به صورت کلی، خوراکی ها و آشامیدنی ها، دخانیات،پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها، لوازم و اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و کالا و خدمات متفرقه؛ 12 قلم اصلی در سبد مخارج خانوار را تشکیل می دهند.
وضعیت درآمد خانوار :
در بخش درآمد خانوار در سال گذشته، کل درآمد ناخالص به میزان 439 میلیون و 275 هزار و 502 ریال بوده که از این میزان 309 میلیون و 918 هزار و 543 ریال درآمد پولی ناخالص با رشد 13.9 درصدی بوده است. درآمد غیرپولی خانوار در سال گذشته 129 میلیون و 356 هزار و 959 ریال بود و در این بخش 7.5 درصد رشد به ثبت رسید.
به صورت کلی، طبق اعلام بانک مرکزی میزان درآمد خانوار در سال گذشته به رقم 17 میلیون و 966 هزار و 976 ریال از هزینه ها پیشی گرفته است. بر پایه این گزارش، متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته 36 میلیون و 606 هزار و 291 ریال و متوسط هزینه نیز 35 میلیون و 109 هزار و 43 ریال بوده است؛ بنابراین درآمد هر خانوار در سال قبل، ماهیانه یک میلیون و 497 هزار و 248 ریال از هزینه ها بیشتر بوده است.
در گزارش بانک مرکزی پیرامون موضوع نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال 96 آمده است: آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران در سال 1396 با مراجعه به حدود 13 هزار خانوار نمونه انجام گرفت و برخی از نتایج به دست آمده به شرح ذیل است:
در سال مورد بررسی متوسط تعداد افراد خانوار 3.28 نفر بود که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. از کل تعداد خانوار ها، خانوارهای چهار نفری با 28.9 درصد بیشترین و خانوارهای نه نفر و ده نفر و بیشتر هر یک با 0.1 درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.
اشتغال :
بر اساس نتایج بررسی، 27.9 درصد خانوار ها بدون فرد شاغل، 55.3 درصد دارای یک نفر شاغل، 14.0 درصد دارای دو نفر شاغل و 2.8 درصد دارای سه نفر شاغل و بیشتر بوده اند. در مقایسه با سال 1395 درصد خانوارهای بدون فرد شاغل افزایش و درصد خانوارهای با یک نفر شاغل و با دو نفر شاغل کاهش داشته است. ضمنا درصد خانوارهای با سه نفر شاغل و بیشتر بدون تغییر بوده است.
مسکن :
بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال 1396 نشان می دهد که 64.8 درصد از خانوارها در مسکن شخصی (مالک نشین)، 25.9 درصد در مسکن اجاری، 64.8 درصد از خانوارها در مسکن در برابر خدمت و 8.9 درصد در مسکن رایگاه سکونت داشته اند. در مقایسه با سال 11395، درصد سکونت در مسکن شخصی افزایش و درصد سکوننت در مسکن اجاری، رایگان و در برابر کاهش داشته است.
تسهیلات محل سکونت :
بررسی تسهیلات محل سکونت خانوارها نشان می دهد که در سال مورد بررسی، ۹۹.۴ درصد خانوارها از آب لوله کشی، ۱۰۰.۰ درصد از برق، ۹۴.۵ درصد از گاز شهری، ۵۳.۳ درصد از فاضلاب شهری، ۹۹.۲ درصد از آشپزخانه، ۹۹.۶ درصد از حمام ۸۲.۶ درصد از کولر صابت، آبی یا گازی، ۱۹.۳ درصد از شوفاژ یا پکیج، شافژ دیواری، ۴۵.۰ درصد از انباری، ۷۴.۹ درصد از تلفن، ۶۴.۱ درصد از اینترنت بهرمند بوده و ۶۱.۶ درصد از خانوارها نیز در شبکه های اجتماعی عضویت داشته اند.
در سال ۱۳۹۶ از نظر لوازم زندگی ۴۹.۴ درصد خانوارها از اتومبیل شخصی، ۱۶ درصد از موتور سیکلت، ۱۳.۱ درصد از دوچرخه، ۴۹.۲ درصد از چرخ خیاطی، ۲۵.۵ درصد از رادیو، رادیو ضبط و ضبط صوت، ۹۸.۳ درصد از تلویزیون سیاه و سفید و رنگی، ۴۱.۶ درصد از ویدئو و دستگاه پخش لوح فشرده، ۴۴.۶ درصد از رایانه، کامپیوتر ، ۹.۴ درصد از دوربین فیلم برداری، ۹۹.۶ درصد از یخچال، فریزر یخچال فریزر ، ۹۹.۷ درصد از اجاق گاز، ۹۴.۲ درصد از جارو برقی، ۸۸.۶ درصد از ماشین لباسشویی و ۹۶.۶ درصد از تلفن همراه استفاده می نموده اند.
منبع : خبر آنلاین
براساس تازهترین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) برای رتبهبندی کشورها در شاخص جهانی نوآوری، جمهوری اسلامی ایران در سال جدید میلادی، جهش ۱۰ پلهای داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رتبهبندی شاخص جهانی نوآوری در سال 2018 منتشر شد و بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران با جهشی قابل توجه از رتبه 75 در سال 2017 به جایگاه 65 در سال 2018 رسیده است. این در حالی است که رتبه ایران در این شاخص در سال 2015، 106 بوده است.
شاخص جهانی نوآوری نام گزارشی است که هر ساله توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر میشود و در آن به رتبه بندی کشورها از منظر نوآوری میپردازد.
این رشد قابل توجه مرهون رشد در ابعادی همچون خروجیهای دانش و فناوری ( از جایگاه 90 در سال 2015 به جایگاه 41 در سال 2018) و خروجیهای خلاق ( از جایگاه 116 در سال 2015 به جایگاه 59 در سال 2018) است که بی شک توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی و همچنین توسعه استارتاپهای فعال در بخشهای مختلف اقتصادی نقش خوبی در کسب این جایگاه داشته است.
* ارائه خروجی های نوآورانه مطلوب :
بر اساس گزارش سال 2018 سازمان جهانی مالکیت فکری، ایران با رشدی 10 پلهای یکی از بیشترین رشدها را در میان کشورهای همتراز خود داشته است. نکته قابل توجه اینکه جایگاه کشورمان در شاخص کارایی نوآوری (Innovation Efficiency Ratio)، از رتبه 56 در سال 2017 به رتبه 11 در سال 2018 رسیده است.
این امر بیشتر مرهون وضعیت مناسب شاخصهای مربوط به ابعاد خروجی است و نشان از این موضوع دارد که ایران توانسته است علیرغم ضعف در برخی شاخص های مربوط به ورودیها، خروجیهای نوآوارنه مطلوبی را ارائه دهد.
بر اساس گزارش مذکور، ایران در میان 34 کشور با درآمد متوسط به بالا (upper-middle-income countries) در رتبه 16 و در میان 9 کشور آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا در رتبه دوم قرار دارد.
* رشد قابل اعتنای سرمایه انسانی و پژوهش در ایران :
براساس جدولی که در آن، جایگاه کشورها در رتبه بندی کلی شاخص جهانی نوآوری ارائه شده است، رتبه کشورمان از جایگاه 106 در سال 2015 به جایگاه 65 در سال 2018 رسیده است که در مقایسه با گزارش سال 2017، بعد سرمایه انسانی و پژوهش نیز همانند سالهای قبل رتبه قابل اعتنایی داشته است و در رتبه 45 بین کشورهای مورد بررسی قرار دارد.
بعد زیرساخت با 12 رتبه بهبود از جایگاه 99 به جایگاه 87، پیچیدگی کسب و کار با 7 پله بهبود از رتبه 115 به رتبه 108، پیچیدگی بازار با 6 پله بهبود رتبه از جایگاه 112 به جایگاه 106، در آخر بعد نهادها با 4 رتبه تنزل، از جایگاه 106 به جایگاه 110 در بین کشورهای مورد بررسی رسیده است.
لزوم توجه جدی تر به ورودی های نوآوری :
بنابر این گزارش، یکی از ویژگیهای گزارش شاخص جهانی نوآوری، نگاه همه جانبه و متوازن به همه ابعاد اثرگذار بر نوآوری است و مرور دادههای جدول جدید رتبه بندی کشورها در سازمان جهانی مالکیت فکری نشان از این دارد که رشد شاخصهای کشور، چه در بازههای چهار ساله (از سال 2015 تا 2018) و چه در مقایسه با سال گذشته، در اغلب قریب به اتفاق ابعاد، با رشد همراه بوده است. اما نکته قابل توجه اینکه علیرغم رشد رتبه کلی کشور در سالهای اخیر، برخی از ابعاد که به ورودیهای نوآوری برمیگردد رتبه مطلوبی ندارند و این ضعف و عدم توازن در رتبه ابعاد، نباید با رشد قابل توجه و رتبه بسیار خوب ابعاد دیگر که منتج به بهبود در رتبه کلی شده است، نادیده گرفته شود.
منبع : فارس